detail-blog
1403-07-15

تاثیر گیاه دارویی شاه توت بر بیماری دیابت

برگ‌های شاه توت سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی و فلاونوئیدهای خاصی هستند که مصرف آن‌ها به تنظیم قند خون و افزایش ترشح انسولین کمک می‌کند.

از طرف این برگ شاه توت حاوی فیبرهای رژیمی است که در بدن جذب نمی‌شوند و مصرف آن‌ها بر تخلیه معده و جذب گلوکز در روده موثر است.

دیابت که بیماری خاموش قرن حاضر است، با مبتلا کردن بیش از 380 میلیون نفر در سراسر جهان، به یکی از مشکلات بهداشتی در تمام کشورهای دنیا تبدیل شده و پیش بینی شده که شمار این مبتلایان تا سال 2035 به 592 میلیون نفر افزایش یابد. شاید این رقم از ابتلا به یک بیماری را بتوان یک سونامی نامید.

دیابت دو نوع اصلی دارد که دیابت نوع 2، 90 تا 95 درصد بیماران دیابتی را در برمی‌گیرد.

دیابت یک اختلال متابولیکی در تنظیم سوخت و ساز بدن است که ویژگی بارز آن افزایش سطح قند خون است که در اثر پاسخ دهی ناکافی سلول‌‌های بتای پانکراس در برابر افزایش قند خون اتفاق میفتد و انسولین تولیدی از این سلول‌‌ها نیز نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را در تنظیم تعادل قند خون در بدن ایفا کند. در این شرایط، بدن نسبت به عملکرد انسولین دچار مقاومت می‌شود.

بیماران دیابتی نوع 2 حداقل در ابتدای بیماری خود، نقص انسولینی نسبی (و نه کامل) دارند و به تدریج توانایی تولید انسولین در بدن آنها توسط سلولهای پانکراس بطور کامل از بین رفته و بیمار وابسته به انسولین خارجی می‌شود.

برگ‌‌های گونه‌‌های شاه توت از دیرباز در ژاپن و کره به عنوان ماده غذایی کاهنده قندخون برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اروپا نیز برگ شاه‌توت سیاه برای تحریک تولید انسولین در درمان بیماران دیابتی استفاده می‌شود.

برگ‌‌های شاه‌توت سرشار از اسیدهای آمینه (21.03درصد پروتئین) ویتامین C و آنتی اکسیدان‌‌هاست.

برگهای این توت دارای ترکیباتی همچون برخی آلکالوئید‌‌هاست که باعث مهار فعالیت آنزیم تجزیه کننده دی ساکارید‌‌ها در روده کوچک به نام آلفاگلوکوزیداز می‌شود و به این ترتیب با پیشگیری از تجزیه ناگهانی قندها و کاهش جذب گلوکز به داخل رگهای خونی، سطح گلوکز خون پس از غذا را کاهش می‌دهد.

جالب اینجاست که بر اساس یافته‌‌های محققان، اثرات عصاره برگ شاه توت در کاهش قند خون، شبیه فعالیت داروی ضد دیابتی گلی بنگلامید در بیماران دیابتی ست که محرک تولید انسولین است. نکته مهم دیگر درمورد عصاره برگ این گیاه، تاثیرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی آن است.

برگ شاه توت حاوی ترکیبات پلی فنلی، فلاونوئیدی، آنتوسیانین‌‌ها و کاروتنوئیدهاست. بررسی‌‌های اپیدمیولوژیک اخیر نشان می‌دهد که کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی خود، باعث معکوس شدن مقاومت انسولینی می شوند.

علاوه بر این، اثرات پلی فنل‌ها به صورت افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در پلاسما، کاهش غلظت کلسترول بد و افزایش غلظت کلسترول خوب در پلاسما، انبساط عروق و کاهش فشارخون و کاهش غلظت ترکیبات التهابی همچون ترومبوکسان‌‌ها در بدن اعمال می‌شود. آنتوسیانین‌‌ها نیز آنزیم‌‌های درگیر در سنتز پروستاگلاندین‌‌ها (COX-1  و COX-2 ) را که دسته‌ای دیگر از ترکیبات التهاب‌زا هستند، مهار می‌کنند.

این تاثیرات ضد التهابی حاصل از عصاره برگ شاه توت در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. خواص بیولوژیک آنتوسیانین‌‌ها و مواد غذایی غنی از آنها می‌تواند در سطوح مختلف شامل جلوگیری از بیماری قلبی – عروقی، فعالیت ضد سرطانی و ضد توموری، و تاثیرات سودمند در بیماری دیابت با اثر محافظتی بر سلول‌‌های پانکراس باشد.

تحقیقات امروزی حاکی از تاثیر التهاب مزمن، در پیشرفت بیماری دیابت است. در واقع اساس پیشرفت این بیماری و عوارض آن، گسترش یک التهاب همه جانبه و تولید عوامل پیش برنده این التهاب در بدن است که بصورت یک چرخه معیوب در بدن پیش می‌رود و بتدریج آثار مخرب خود را بر تمام ارگانهای بدن همچون کلیه، پانکراس، کبد و… اعمال کرده و در نهایت بیمار را ناتوان می‌کند.

با توجه به آنچه که از عصاره شفابخش برگ شاه توت ذکر شد، بنظر می‌رسد این عصاره با ترکیبات فراوان ضد التهابی خود، مدافع خوبی در برابر عوامل التهاب زای مسئول در پیشرفت بیماری دیابت باشد.

نام علمی گیاه

نام انگلیسی (Mulberry)، نام علمی (Morus indica L., Morus nigra L) جوشانده برگ گیاه توت سیاه در طب سنتی برای درمان دیابت، تب و بیماری های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سنتی مصرفدم کرده 5 گرم برگ شاه توت به بیماران دیابتی تجویز می شود.

قسمت مورد استفاده: برگ، ریشه و میوه ترکیبات: برگ های شاه توت غنی از ترکیب 1-deoxynojirimycin (DNJ)، که یک مهار کننده آلفا-گلوکوزیداز است؛ می باشد.

به علاوه برگ های شاه توت به عنوان منبع بالقوه آنتی اکسیدان های طبیعی شامل فلاونوئیدها، اسید کلروژنیک، روتین و کورستین و ترکیبات متعدد دیگر است.

مطالعات آزمایشگاهی: در چند مطالعه عصاره برگ های شاه توت باعث کاهش هیپرگلیسمی، بهبود تحمل گلوکز خوراکی، به حداقل رساندن اختلالات خون و استرس اکسیداتیو، افزايش ترشح انسولین بر روی سلول های بتا، مهار رادیکالهای آزاد تولید شده ناشی از افزایش گلوکز خون مفید است.

همچنين برگ شاه توت حاوی فیبرهای رژیمی که مواد غیر قابل جذب هستند که ممکن است بر میزان تخلیه معده و جذب گلوکز در روده عمل کنند.

مطالعات بالینی: در یک مطالعه بالینی تجویز 1 گرم عصاره برگ شاه توت در روز به مدت 3 ماه موجب بهبود بیماری دیابت شد. در مطالعه بالینی دیگری تجویز 5 گرم عصاره برگ شاه توت در روز به مدت 1 ماه موجب بهبود گلوکز ناشتا گردید.

شاه توت از میوه های خوشمزه و خوشرنگ تابستانی است. این میوه به شکل دانه های قرمز مایل به بنفش و سیاه است که دارای طعم شیرین می باشد. شاه توت سرشار از آهن، فیبر، ویتامین های c، E، A و K است. همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با رادیکال آزاد می پردازد.

به این ترتیب در بهبود سلامت بدن نقش بسزایی دارد و آسیب سلول ها جلوگیری می نماید. فیبر موجود در شاه توت موجب عملکرد صحیح روده ها می شود و عمل هضم غذا را تسریع می بخشد. از خواص شاه توت می تواند به تاثیر آن برای بهبود کبد، کم خونی، رحم، فشار خون، کلیه، زخم معده و بسیاری از بیماری های دیگر اشاره نمود.

ما در یک لیوان شاتوت، یک واحد شاتوت، تقریبا معادل ۱۲۰ گرم ۱۵۰ گرم شاتوت و انرژی معادل ۶۰ کالری دریافت می‌کنیم و تقریبا ۱۴ گرم کربوهیدرات دریافت می‌کنیم.این میوه به جهت ترکیبات فیبری که همراهش هست و میزان آبی که داره هم باعث می‌شود که لود گلایسمیش خیلی بالا نباشد،

نمایه گلایسمیش ۲۵ هست، بنابراین یک میوه‌ی خوبی برای افراد دیابتی است.پاسخ فیزیولوژیک افراد می‌تواند خیلی باهم متفاوت باشد بنابراین همیشه وقتی که ما می‌خواهیم شاتوت را به فرد دیابتی بدیم، بهش میگیم اول با ۶۰ گرم شروع کن ببین بدنت چه پاسخی می‌دهد،

اگر اکی بود مجاز هستی مثلا تا ۱۲۰ گرم هم افزایش بدهی به عنوان یک واحد میوه در واقع روش حساب کنی و در واقع عرض کردم خدمتتون چون ویتامین‌ K بالایی دارد و ویتامین K در انعقاد خون نقش دارد افرادی که از دارو های ضد انعقاد احیانا استفاده می‌کنند باید نسبت به میزان مصرف شاتوت یک هماهنگی را با پزشکشون، متخصص تغذیه شون داشته باشند.

شاه توت از جمله میوه هایی است که مصرف آن برای مبتلایان به دیابت ممنوع نمی باشد. زیرا شاه توت حاوی فروکتوز یا قند طبیعی است که مصرف به اندازه و در حد تعادل آن برای بیماران دیابتی توصیه شده است. این میوه پرخاصیت جایگزین بسیار خوبی برای قند می باشد. شاه توت دارای مقادیر زیادی فروکتوز است که به قند طبیعی معروف می باشد. افرادی سطح قند خون بالایی دارند می توانند این میوه پر خاصیت را جایگزین قند و شیرین کننده های دیگر نمایند.

علاوه بر ویتامین C و ویتامین K حاوی مقدار خوبی آهن هست، حاوی مقدار خوبی مس و منگنز است و همه‌ی این ترکیبات باعث می‌شوند برای سلامت قلب و عروق، برای سلامت مغز و بسیاری از ارگان های دیگر، همینطور عملکرد کبد مفید باشد.شاتوت خاصیت ضد یبوست دارد.

سایر خواص

خواص شاه توت برای کبد

خواص شاه توت برای کبد به دلیل آهن موجود در آن است که کبد را تقویت می کند. همچنین سلامتی کبد را تضمین می نماید. کبد عمل دفع سموم از بدن و تجزیه چربی ها را انجام می دهد و شاه توت در بهبود عملکرد آن نقش بسزایی دارد.

شاه توت به عنوان یک تصفیه کننده کبد برای افراد مبتلا به کبد چرب نیز بسیار مفید است. با مصرف منظم و روزانه شاه توت میزان گرید کبد چرب کاهش خواهد یافت.

خواص شاه توت برای لاغری

یکی دیگر از خواص شاه توت برای لاغری و کاهش وزن است. فیبر موجود در شاه توت روده ها را پاکسازی می کند و همچنین در کننترل اشتها بسیار موثر است.

از آن گذشته شاه توت به عنوان یک میوه کم کالری و در عین حال بسیار مقوی شناخته می شود. به این ترتیب می توان گفت شاه توت منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و برای لاغری و کاهش وزن نیز موثر و مفید است.

خواص شاه توت برای صفرا

شاه توت و صفرا رابطه ای نزدیک و مستقیم دارند. به این صورت که فیبر موجود در شاه توت موجب می شود که کبد صفرا بیشتری تولید نماید. با افزایش صفرا در بدن که برای هضم و گوارش غذا بسیار مفید است؛ عملکرد دستگاه گوارش در بدن بهبود می یابد.

خواص شاه توت برای کلیه

شاه توت سرشار از پتاسیم است در صورتی که به صورت متعادل مصرف شود؛ می تواند نقش بسزایی در سلامت کلیه داشته باشد. شاه توت به پاکسازی کلیه و دفع راحت سموم از بدن کمک می نماید.

خواص شاه توت برای بارداری

شاه توت در دوران بارداری بایستی با احتیاط مصرف گردد. متخصصین حوزه طب سنتی مصرف شاه توت را برای زنان باردار توصیه نمی کنند. زیرا موجب ایجاد حساسیت در جنین خواهد شد. بهتر است زنان باردار پیش از مصرف شاه توت با پزشک خود مشورت نمایند.

خواص شاه توت برای کم خونی

از خواص مهم شاه توت جلوگیری از فقر آهن است. زیرا شاه توت علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیادی آهن است و برای تامین آهن بدن بسیار مفید است؛ سرشار از ویتامین C می باشد که برای در جذب آهن بسیار مفید است. شاه توت به عنوان یک گیاه دارویی برای افراد مبتلا به فقر آهن به شمار می رود. توصیه متخصصین طب سنتی مصرف منظم شاه توت برای افراد کم خون می باشد.

خواص شاه توت برای اسپرم

خواص شاه توت برای اسپرم به دلیل ویتامین C موجود در آن است. ویتامین C تحرکات اسپرم را افزایش می دهد و موجب زنده ماندن ان خواهد شد. همچنین شاه توت اسپرم ها را تقویت می نماید و در بهبود اختلالات جنسی، زود انزالی و نعوذ تاثیر بسزایی دارد.

خواص شاه توت برای فشار خون

خاصیت آنتی اکسیدانی شاه توت و پتاسیم موجود در آن موجب کاهش سطح فشار خون می شود. همچنین شاه توت حاوی مقادیر زیادی پلی فنول است که برای رگ های خونی بسیار مفید می باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

Your email address will not be published.

فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در زمینه فروش کالای پزشکی ،دندان پزشکی و بهداشتی، شروع نموده است . این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی به صورت مستقیم تامین می کند و همچنین ضمانت اصالت و سلامت کالا را به تمام مشتریان ارائه می دهد. 

کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه نگامد می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات
emptycart
هیچ محصولی در سبد نیست